Door Jelena, Karen, Tim, Larisa en Manon.

Inleiding
In periode 4 kregen wij de opdracht om een workshop te organiseren onder het thema ‘de doos van Pandora’. De opvatting van dit project en de doelgroep keuze was geheel vrij. Al snel kwamen er grootste plannen op tafel die moeilijk realiseerbaar bleken te zijn. Toen onze groepsformatie eindelijk compleet was konden we beginnen met een realistisch plan op te stellen. Al snel kwamen we bij een doelgroep waarmee Karen al eerder kennis had gemaakt in een eerdere opleiding. Voor de rest van onze groep was de doelgroep van zeer moeilijk lerende kinderen nog geheel onbekend.
Een geweldige uitdaging dus. We kregen niet alleen de kans om met een nieuwe doelgroep kennis te maken maar ook met een nieuwe manier van lesgeven.


Doelgroep analyse
Zeer Moeilijk Lerende Kinderen
Het is erg lastig om een algemeen beeld te schetsen van zeer moeilijk lerende kinderen, hiervoor verschillen ze teveel van elkaar. We hebben toch geprobeerd om een aantal veel voorkomende kenmerken op een rijtje te zetten om de doelgroep iets te verduidelijken.
- De leerling heeft een beperkte woordenschat
- De leerling staat vreemd tegen over vaste zegswijzen (spreekwoorden e.d.)
- De leerling heeft weinig zelfkritiek
- Voor de leerling staan elementaire behoeften centraal
- De leerling heeft weinig belangstelling voor andere kinderen
- De leerling speelt monotoon, solitair en heel eenvoudig
- De leerling vertoont zelf geen initiatief tot zorg voor kleding en
lichaamsverzorging
- De leerling is in moeilijke situaties snel ontredderd.
- De leerling heeft veel behoefte aan structuur en duidelijkheid
Onderwijs voor zeer moeilijk lerende kinderen
ZMLK-onderwijs is een onderwijsvorm gericht op zeer moeilijk lerende kinderen, kinderen met een verstandelijke handicap of ernstige leerproblemen.
Het ZMLK behoort tot cluster 3 van het speciaal onderwijs.
Tot cluster 3 behoren scholen die onderwijs verzorgen voor meervoudige, verstandelijke en lichamelijk gehandicapte kinderen die het reguliere onderwijs niet kunnen volgen. Indien deze kinderen wel binnen het reguliere onderwijs worden opgevangen, hebben deze kinderen recht op een zogenaamd rugzakje.
Plaatsing op een school voor ZMLK is afhankelijk van het IQ van het kind. Dit moet onder de 55 zijn of tussen de 55 en 65 met aanvullende problematieken. Dit kunnen zijn: sociaal emotionele achterstand, een informatieverwerkingsstoornis (bijv. ADHD, autisme) en een leerachterstand.
De Herman Broeren School(school voor ZMLK)
Op de Herman Broeren School zitten veel verschillende leerlingen. Deze groep varieert in niveau, in leeftijd en in specifieke hulpvragen.
De meeste leerlingen hebben een algehele ontwikkelingsachterstand, soms met een vorm van autisme, ADHD en/of sociaal-emotionele problematiek. Daarnaast zitten er op de Herman Broeren School leerlingen met epilepsie of licht motorische beperkingen.
Er zitten ook leerlingen op de Herman Broeren School die eigenlijk binnen cluster 4 vallen. (dit zijn zeer moeilijk opvoedbare kinderen, ZMOK) Dit zijn leerlingen die een te hoog IQ hebben om een ZML leerling te zijn. Maar in de praktijk waren er teveel gedragsmatige problemen rondom deze leerlingen op de cluster 4 school. Om die reden zijn deze leerlingen op de Herman Broeren School geplaatst. De structuur en aanpak op de Herman Broeren School sluit goed aan bij de behoefte van deze leerlingen. Het is vrij uniek dat de Herman Broeren School de deuren open zet voor deze doelgroep. Sinds de invoering van de clusters was dit wettelijk niet meer mogelijk. Maar door een afspraak (wettelijke convenant) die gesloten is met een cluster 4 school in de regio (de Rietlanden, ZMOK school) kunnen deze leerlingen op de Herman Broeren School terecht.
De leerlingen krijgen tot de leeftijd van maximaal 20 jaar onderwijs op de Herman Broeren School. Ze worden op de Herman Broeren School begeleid naar:
Dagbesteding
Onder de categorie dagbesteding worden alle
vormen van werken onder begeleiding verstaan. Zoals bijvoorbeeld groenvoorzieningen, horeca, schoonmaak e.d.
Arbeidsmarktgerichte route
Het gaat hier om het verrichten van arbeid waaraan
duidelijke prestatie en persoonlijke criteria verbonden
zijn. Bijvoorbeeld werken binnen de Sociale Werkvoorziening (SW) en werken binnen het Vrije Bedrijf (VB).
Diplomagerichte leerweg
Het komt voor dat leerlingen vanuit de Herman Broeren School de
overstap maken naar een andere vorm van onderwijs.
Dit is vooral het geval bij de Cluster 4 leerlingen (vanwege het hogere IQ) Bijvoorbeeld Praktijkonderwijs en Leerweg Ondersteunend Onderwijs (LWOO) binnen het VMBO (kader en basis)
Thema Graffiti
Een thema moet altijd aansluiten op de behoefte van je doelgroep. Vanuit daar ontwikkel je zo een opdracht of een lessenserie waaraan de deelnemer zich kan identificeren. Zo gebeurde dit ook bij ons eerste kennismakingsbezoekje waarin we inspiratie opdeden voor de eenmalige workshop.
De leerlingen op de Herman Broeren school zijn erg gericht op hun omgeving. De dingen die buiten de school gebeuren worden vaak ook binnen de school muren besproken. Als er belangrijke dingen gebeuren heeft dit directe invloed op de leerlingen. Zo ook het vandalisme en graffiti, dat overal in wijken te vinden is.
‘Graffiti is iets voor stoere jongens.’ Hebben we al verschillende keren gehoord van leerlingen. Graffiti is gerelateerd aan vandalisme maar ook aan stoere jongens. En iets dat stoer is, is leuk en spannend. Tenminste voor veel leerlingen wel. Zo kwamen we op het idee om een activiteit te organiseren waarbij we het vandalisme gehalte ombuigen tot een positieve activiteit.
In de les zelf kwamen we er al snel achter dat we goed zaten met ons thema ‘graffiti’. Toen de les begon en Tim in het kort vertelde over de opdracht en het woord ‘graffiti’ viel had hij meteen alle verwonderde ogen op zich gericht. Hier en daar klonk zelf een diepe ‘ohhhhh.’ Ook kwamen er meteen een paar vingertjes. Deze leerlingen vertelde dat in hun buurt ook graffiti was gespoten en dat, dat helemaal niet mocht! Deze thematiek en deze kunstwijze was dus iets waar deze leerlingen al mee te maken hadden gehad en dus een makkelijke overstap was naar het zelf maken van graffiti op een legale manier in een leuke en actieve workshop.
Link naar een kunstenaar
Om de kinderen een inspiratie te geven in de trant van: ‘Graffiti is kunst’ hebben we een kleine link gelegd naar een beeldend kunstenaar die met spuitbussen 2D werk maakt. Dit is een manier om kinderen bewuster te maken van de hedendaagse kunst. Het aardige van deze links was dat Jelena, Manon en Larisa deze persoon hebben ontmoet en zijn werk hebben gezien. Waardoor het makkelijker is om de link te leggen omdat je weet waar je over praat.

Michel Alders – Beeldend kunstenaar met spuitbussen
De lesbrief
Kunstenaar voor één dag
Inleiding
Het doel van dit project is het geven van een eenmalige workshop. Dit mag in verschillende vormen toegepast worden op de door jouw gekozen doelgroep. Onze doelgroep is een klas leerlingen van het speciaal onderwijs. Met deze leerlingen willen we graag een eigen logo ontwikkelen en graffiti spuiten.
Doelgroep
Zeer moeilijk lerende kinderen (zie hoofdstuk doelgroep analyse)
Lesplan
In de eenmalige workshop willen wij de leerlingen kennis laten maken met het ontwikkelen van een eigen handtekening en logo’s. In de inleiding van de les laten wij de leerlingen een PowerPoint zien met voorbeelden van logo’s/ handtekeningen. Een handtekening hoeft namelijk niet alleen te bestaan uit letters. Daarna maken de leerlingen de handtekening in het groot op karton. Deze handtekening word uitgesneden. Daarna word dit sjabloon gespoten op een t- shirt/ houten plaat. Deze kunnen later in de school opgehangen worden/ gepresenteerd. Hierna houden we een evaluatie/ nabespreking met de leerlingen.
Datum
7 juni 2010 / van 13.45- 15.00
Studenten
- Tim van Schie
- Karen Gerritsen
- Larisa Cichy
- Manon Leisink
- Jelena van Buuren
Materialen
- spuitbussen verf in verschillende kleuren
- t- shirts/ houten platen
- karton
- scharen/ stanleymessen
- papier/ potloden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten