donderdag 30 december 2010

Activerende werkvorm

Wie tikt het eerst

Doel Leerstof oefenen of toetsen
Groepssamenstelling Klassikaal in 2 teams
Wanneer Midden/ einde les( sen) serie
Duur Ongeveer 20 min

Voorbereiding
Ongeveer twintig A4-tjes met antwoorden ( niet te lang, begrippen of jaartallen bijvoorbeeld) en plakband.

Werkwijze
- Plak op het bord voor de klas een flink aantal A4-tjes met daarop antwoorden behorend bij een bepaald onderwerp. Elk papier bevat slecht één antwoord.
- Verdeel de klas in 2 teams. Elk team heeft een vertegenwoordiger voor de klas staan.
- De teams mogen om en om een vraag stellen waarop een A4-tje op het bord het antwoord moet vormen.
- Als team A een vraag stelt dan moeten beide leerlingen voor het bord zo snel mogelijk proberen het antwoord te geven door met de hand op het juiste A4-tje te tikken. Wie dat het snelst doet blijft staan. De ander wordt vervangen door een ander uit zijn groep.
- Een leerling noteert welk team de meeste vragen juist heeft beantwoord. En dat team is natuurlijk de winnaar!!!

Jelena en ik hadden schildertechnieken als onderwerp gekozen voor ons lesje. Daarbij wilde we graag een leuke en actieve werkvorm. Jelena had er een gevonden, en deed de uitwerking van de opdracht op papier. Ik zocht daarbij termen en heb ze op een a4 geschreven. Uiteindelijk werden het 20 termen zoals:
Fresco, olieverf, Jackson Pollock, clair-obscur, dripping, Rubenisten, lineair, sfumato enz.

Sommige mensen vonden het misschien iets te onhandig dat er heen en weer gerent moest worden. Maar andere vonden dat juist wel weer lekker, om even iets actiefs te doen. We hadden beter een lijn met bijv. plakband op de grond aan kunnen geven, als ‘startpunt’ waar het achter moest staan.
De meningen waren verdeeld over om eerst met je groepje een aantal vragen te bedenken. Omdat dan ook weer het antwoord doorgespeeld kan worden, omdat uit elk groepje een vertegenwoordiger moest aantikken, en dus het antwoord al zou weten. Dan had bijv. ieder voor zich wat vragen op papier moeten zetten, en het goedkeuren. Want ook was het soms niet duidelijk welke vragen nou wel of niet goed waren. We hadden van te voren de spelregels beter op het bord kunnen zetten. Ook over de soorten vragen die ze mochten stellen. Want soms waren de vragen dus niet goed. Omdat het omslachtig kan zijn om eerst iedereen wat vragen te laten bedenken, ook omdat het antwoord dus al doorgespeeld kan worden, kan de docent ook terplekken een vraag afkeuren. Dat deden wij nu al, en dat vond ik best prima gaan. Dan kreeg gewoon geen ‘leerling’ een punt.
Ook was het niet duidelijk wat er gebeurde wanneer beide teams het goed hadden. Al met al hadden de spelregels duidelijker moeten zijn, maar was het wel een leuke werkvorm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten